Fatih SURUÇ- Devrim AKTÜRK

MÜCADELE HABER- Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürü Rifai Yıldırım’ın başkanlığında İbrahim Kaya’nın proje koordinatörlüğünü üstlendiği  ‘Gençlikle El Ele Projesi’ kapsamında risk grubunda bulunan dezavantajlı çocuklara, ailelere ve kadınlara yönelik çeşitli faaliyetler uygulanmaktadır. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürü Rifai Yıldırım,“Proje olarak başlayan ‘Gençlikle El Ele Projesi’  GAP (Güneydoğu Anadolu Projesi) kalkınma idaresi insani ve sosyal gelişim genel koordinatörlüğü tarafından fonlanan proje yapısal birçok soruna çözüm getirmekte klasik kurs ve atölyelerden ziyade çocukların ve ailelerin psiko sosyal gelişimlerinin desteklendiği sosyal çalışma mesleğinin olmazsa olmaz kuramlarında güçlendirme yaklaşımını uygulayarak koruma kararı olan veya dezavantajlı çocuklar ve ailelerle çalışmalar yapmakta uygulamaların çıktıları GAP bölge idaresi tarafından da takdirle karşılanmakta pilot uygulamaya dönüşen bu proje alternatif hizmet modelleri açısında iyi bir örnekte olmakta amacımız bu projeyi dahada güçlendirmek zaten projenin uygulama alanını proje birimi haline getirdik böylelikle projemiz kurumsallaştı ve faaliyetlerimizi kurumsal bir çerçeve içinde geliştirip büyütmeyi planlamaktayız.” dedi.

 

 

Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürü Rifai Yıldırım ile yaptığımız röportaj şöyle; 

 

Mücadele Haber: ‘Gençlik ile el ele’ projesini anlatır mısınız?

Rifai Yıldırım: Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü’nün destek sağladığı, Ar-ge Proje Biriminde uygulanan Gençlikle El Ele Projesinde risk grubunda bulunandezavantajlı çocuklara, ailelere ve kadınlara yönelik faaliyetler uygulanmaktadır. Proje Merkezinin çocuk, aile ve kadınlara yönelik riskli bölgelerde hane ziyaretleri yapılarak, zor durumda olan aileleri tespit edip ihtiyacı olan alana yönelik faaliyetler yapılmaktadır.

 

Projemize başvuran her çocuk ilk önce ön-teste tabi tutulup çocuğu açık uçlu sorulara verdiği yanıtlar kayıt altına alınıp 3 ay sonra son test olarak bu sorular tekrar sorulmakta çocukların cevapları arasındaki farklar projemizin ne kadar amacına nasıl olduğunu çok net gözler önüne sermektedir. Örneğin kurumuza gelen bir çocuk ön test sorularından olan ileride ne olmak istiyorsun soruna cevabı öğretmen 3 ay sonra aynı soruyu aynı çocuğa soruyoruz çocuk bu sefer cevabı İzmir fen lisesi ardından Hacettepe tıp İngilizce okuyacağım oluyor. Şu ana kadar halk eğitimle birlikte toplamda 80 kurs açtık bu kurslardan meb onaylı sertifikalı olarak 1837 öğrencimiz faydalandı.

 

Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürü Rifai Yıldırım

 

“PROJE KISA SUREDE  500’LERE KADAR ULAŞTI”

Mücadele Haber: Proje ile başladı kurum oldu, süreci anlatır mısınız?

Rifai Yıldırım: bundan önce bir projemiz daha vardı küçük bir projeydi. Birkaç kursun olduğu sıradan bir projeydi. Ancak halkın çok sayıda talebi bulunmaktaydı. Şahsen biz sadece 180 evladımızın gelip kurslarımıza başvuru yapacaklarını düşünürken, birdenbire kayıtlarımız 500’lere kadar ulaştı. Bu yaşanan husus sonrası bizlerde yeni alternatiflerin peşine düştük. Çünkü talep vardı ve bizler bu taleplere uymak istedik. Bu sefer de yeni bir proje daha yazdık. Nitekim bu projemiz çok daha güçlü, daha nitelikli, daha kapsamlı ve daha bölgeye hitap edecek tarzdaydı. Keza bu projemiz GAP (Güneydoğu Anadolu Projesi)kalkınma idaresi  tarafından onandı, desteklendi. Bizlerde kullanılmayan atölyelerimizi projemize tahsis ettik. Ardından proje birimini, bulunduğu konuma yerleştirdik. Artık yapılan çalışma bir proje olmaktan çıkıp, mahallilerimizin kabul ettiği, sahiplendiği, çocuklarımızda realist açıdan büyük bir eğitim değişikliğinin olduğu ve bizim bu durumu belgelerle gözlemlendirdiğimiz, ön ve son testlerle değişimi çok açık belgelendirdiğimiz bir vizyona, doğrusu misyona vesile oldu.

 

 

Çocuklarımızın fikir dünyalarında büyük bir devingenlik, eğitim ve öğretim hayatlarında muazzam bir değişkenlik yaşanarak dezavantajlı, risk grubunda bulunan, alt sosyo-ekonomik grupta bulunan mahallilerimize, evlatlarımıza, gelecek nesillerimize küçük bir kıvılcım uzattık ve kendileri bu kıvılcımı büyük bir ateşe çevirerek fikir dünyalarında yeni teknolojilerle tanışan, hem tasarlayıp hem de üreten engin ve birikimli evlatlarımız oldular.

 

“HEDEFİMİZ ÖĞRENCİLERİ KENDİ KENDİNE PROJELER ÜRETEBİLEN BİREYLER HALİNE GETİRMEK”

Mücadele Haber: Kurumun hedefi nedir?

Rifai Yıldırım: Kurumumuzun hedefi sosyal, kültürel, psikolojik, eğitimsel ve en yeni düzeyde geleceklerini inşa edebilecek seviyelere, konumlandırmaya getirerek evlatlarımızın okul entegrasyon oranlarını en yüksek seviyede artırmak, okulda bilgisi, birikimi ve tecrübeleri dışında kendi kendine projeler üretebilen bireyler haline getirmek, aynı zamanda yazılım alanında olsun, yenilikçi teknolojiler bakımından oluşsun evlatlarımızı bu alanlarda geliştirmek, onları bu alanlarda ürün üretebilen, ürünlerini sunabilen, aktarabilen, anlatabilen ve en sonunda da satabilen bireyler haline getirmek istiyoruz.şu anda çocuklarımız 3 boyutlu bir oyun yazılımı geliştirmeye çalışıyorlar ve büyük bir oranda yol aldık.

 

“SIRADAN BİR OKUL GİBİ GÖRDÜLER, SÜREÇ ONLARI DA DEĞİŞTİRDİ”

Mücadele Haber: Çocukların eğitim ve kurum ile olan iletişiminde ne tür değişimler gözlemliyorsunuz?

Rifai Yıldırım: En başta evlatlarımız kurslarımıza geldiklerinde sıradan bir okul gibi olduğunu düşünüyorlardı, pasif olarak derse gelip gideceklerini akıl ediyorlardı. Ancak süreç içerisinde alanında bilgili ve deneyimli hocalarımızın tabiki proje koordinatörü tarafından hocalara verilen oryantasyon eğitimleri ile hedef analizleriyle çocuklarımızla hocalarımız bu yönde derslerini işlemeye başladılar. Çocuklarımızda süreçle birlikte gençlikle el ele projemizin  böyle bir yer olmadığını fark ettiler. Nitekim hocalarımızın da en tabi felsefeleri çocuklarımıza bir şey anlatıp öğretmek yerine, öğrendiklerini anlamaya ve neye kapasitelerinin, hangi konularda yeteneklerinin olduklarını gözlemlemeye çalışmaktır. Örneğin müzikte başarılı olan bir çocuğumuzu müziğe yönlendiriyoruz ve önlerini açacak olan tüm kapıları sonuna kadar aralıyoruz. Onlara her türlü, en üst düzeyde materyalleri sağlıyor, sunuyoruz. Yeter ki istesinler, bizler her türlü imkanları sağlamaya hazırız. Ardından mı? Onların aile içi iletişiminde, okul hayatlarında yaptığı başarılı işlere imza atmalarıyla farklı deneyimler ve güçlü tecrübeler kazandıklarını gözlemliyor, fark ediyoruz. Mesela üç ayda bir olan veli toplantılarımızda da ebeveynlerimiz, çocuklarımızın yaşadıkları büyük değişim-dönüşümleri bizlere anlatıyor, aktarıyor. Örneğin bir evladımızın annesi oğlunun ilk kez elinde kitap olduğunu ve okumaktan zevk aldığını söyledi.

 

Mücadele Haber: Proje kapsamında hangi eğitimler veriliyor?

Rifai Yıldırım: Tabi pandemiden önce kurslarımızın sayısı çok olmakla birlikte sırasıyla bağlama kursu, gitar kursu, tiyatro kursu,resim kursu, sosyal bilgiler kursu, kişisel gelişim kursu, robotik kodlama kursu, nesne tabanlı programlama kursu, matematik kursu, grafik tasarım kursu, Hobi bahçeciliği kursu, halk oyunları kursu, temel bilgisayar eğitimi ve web tasarım kursu,Kuran-ı Kerim ve değerler eğitimi, Kurs modüllü şiş ve tığ örücülüğü kursu,kütüphane ve yazarlık kursu ileİngilizce ve el sanatları kurslarını çocuklarımıza, evlatlarımıza, yani geleceğimiz olan gençlere sunduk. Her bir kursumuzun branşlarında, alanında deneyimli olan hocalarımız bulunmakla birlikte, çalışmalar ve projeler üretip şehrimizde önemli işlere imza atacak genç ve dinamik bir neslin oluşmasını sağladık, sağlayacağız ve sağlamaya devam edeceğiz. Keza çalışmalarımız pandemiden sonra da sunacağımızı ve bu kapsamda gençlerimizin projelerinin kaldığı yerden daha dinamik bir biçimde devam edeceğini dile getirmek isteriz.

 

 

Mücadele Haber: Kurslarda ne tür dersler işlendi ve ne gibi çalışmalar yürütüldü?

Rifai Yıldırım: - Öncelik olarak bağlama kursumuzla başlamak isterim. Burada yer alan öğrencilerimiz dört grup şeklinde kırk öğrencimiz ile birlikte notalar işledi, egzersizler gerçekleştirdi. Bu çalışmalar sonucunda da 15 korodan oluşan şarkılar hazırlanıp, sunuldu.Çocuklarımız 400 kişilik salonda onlarca kez profesyonel tarzda konser verdi

 

- Tiyatro kursumuzda ise 200 öğrencimizle drama etkinlikleri, ses nefes kontrolü ve diyafram çalışmaları gerçekleştirildi. Empati kurma becerilerini arttırmak ve yaratıcı hayal güçlerini kullanmak, bunları sahnelemek amaçlı jest ve mimik çalışmaları yapılarak doğaçlama oyunları oynandı. Ayrıca 18 Mart Çanakkale Zaferi ile ilgili oynanacak tiyatro oyunu hazırlanarak, ailelerimize ve misafirlerimize sunuldu.

 

-Resim kursumuzda 30 öğrencimizle sanat elemanları ve tasarım ilkelerinden; renk skalası, ana renkler, ara renkler, teorik ve uygulamalı olarak çalışmalarımız sunulmuştur.Buradaki amacımız renk uyumları ve zıtlıklarını tanıyabilme, sanat eserlerinde vurguyu ayırt edebilme ve renklerin günlük yaşamında uyumlu biçimde kullanmakla birlikte, en büyük gayemiz farkındalık yaratabilmektir.

 

-Sosyal bilgiler kursumuzda 3 ayrı gruptan oluşan toplam 60 öğrencimizle 7. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde örnek incelemeler yoluyla geçmişte göçün neden ve sonuçları hakkında öğrencilerle birlikte aktif olarak tartışma, yöntem ve tekniğiyle konular aktarılmakta,göçlerle ilgili soru ve çözümlemeler yapıldı.

 

-Sosyal faaliyet çerçevesinde ise, altı şapka tekniği için öğrencilere şapka materyalleri yaptırmakla ilgili etkinliklerimiz yapıldı.

 

-Coğrafya da dünyanın şekli ve hareketlerinin nasıl oluştuğuna yönelik etkileranlatıldı, konuyla ilgili soru çözümleri yapıldı.

Gitar kursumuzda 200 öğrencimizle birlikte 474’lük ritim çalışmalarıyla ve La Minör Mi Majör akorları arasında geçiş çalışmaları yapılarak, egzersiz ve tekrarlar yaptırdık.

 

-Robotik kodlama kursumuzda toplam 150öğrencimizle sabah, öğlen ve yetişkin olarak 3 grupta dersler işledik. Birinci grubumuzla temel robotik dersine yönelik konu anlatımlarımız devam etmektedir. İkinci grubumuzlaScratch programında kukla kodlama aşamasında labirent oyunu yapımını gerçekleştirdik. Üçüncü grubumuzla ise, teknik ve tasarım aşamasında ZI pervane yapımını hayata geçirdik.

 

-Nesne Tabanlı programlama kursumuzda 24 öğrencimizle sabah ve öğlen olmak üzere 2 grup öğrenci ile dersler işledik. Bunlardan ilki olan birinci grubumuzlaArduino ile Müzik çalma uygulamasını yaptık, ikinci grubumuzla Arduino ile Gaz Sensörü ve Buzzer kullanarak evlerde kullanılan yangın alarmının devre halini uyguladık.

 

-Kişisel gelişim kursumuz içerisinde bireysel görüşmeler yaptık, projeden yararlanan 45 çocuğa seminer verdik. Hobi bahçeciliği kursumuzda 48 öğrencimizden oluşan uygulamalı dersimizde bahçe temizliği ve ağaçların tanıtımını gerçekleştirdik.

 

-Matematik kursumuzda da 8.sınıf’tanve  7.sınıftantoplam 220  öğrencimiz ve lise açıköğretim grubumuzdan 25 öğrencimizle temel matematik dersi verdik.

 

-Temel bilgisayar eğitimi ve web tasarım kursumuzda 100 öğrencimizleberaber temel bilgisayar eğitimi verildi, hafta sonları ise 40 öğrencimizle web tasarım derslerini verdik. Bu öğrencilerimize ayriyeten Microsoft Excel programında Giriş menülerini, bilgisayarın tarihçesi ve bilgisayar çeşitlerini, Microsoft Word programında Giriş menüsünü, Dreamweaver Programında Html ve CSS kodlarla şablon oluşturma eğitimlerini sunduk.

 

-Grafik tasarım kursumuzda 48 öğrencimizle 3 boyutlu modelleme ve oyun yapımı derslerini verdik. Halk oyunları kursumuzda 25 öğrencimizle beraber Diyarbakır yöresine ait olan Esmerim ve Çiftayak oyunlarını öğrettik.

 

-Kütüphane ve yazarlık kursumuzda kütüphaneye gelen öğrencilerimize okuma yazma etkinliklerini yaptık. Sesli kitaplar okunarak, hala okuma yazma bilmeyen öğrencilerimize destekler sunduk.

İngilizce kursumuzda 30 öğrencimizle A1 Düzeyinde İngilizce eğitimlerini verdik.

 

-Kuran-ı Kerim ve değerler eğitimimizde toplam 96 öğrencimize ders verdik. 27 öğrencimizle Kuran Elifbasındaki harfleri gösterdik,18 öğrencimizeTecvid dersinde Medd-i Tabi’ni öğrettik.

 

-Kurs modüllü şiş ve tığ örücülüğü kursumuzda toplam 24 öğrencimize keçeden koton ipliklerle elde makine dikişi tekniğiyle çanta çalışmalarını yaptık. Ek olarak da kimi öğrencilerimize de temel dikiş tekniklerini gösterdik.

 

Birçok kurs düzenledik haftanın yedi günü pandemiden önce kurumuz açıktı çocukların hepsi ama hepsi iyi bir matematik eğitimine ve düzenli kitap okumaya sevk ettik şuana kadar kütüphanemizde yaklaşık 1500 kitap okundu çocuklarımız tarafından aileler de çok sahiplendi kurumuzu ailerin çocuğu kuruma gelip çocuklarıyla birlikte vakit geçirmekte, bu kurumun çocukları için birer mucize olduğu kısa surede çocuklarımızdaki değişimi fark etiklerini beyan etmektedirler. Bakanlığımız sunduğu danışmanlık tedbirleri SED alanında desteklerinden de yararlan ve koruma kararı olan çocuklarımızda atölyelerimizde aktif olarak yararlanmakta projemizin tecrübesinde ve çalışma stratejisinde yatılı kuruluşlarımızda da uygulamaya çalışmaktayız.

 

Pandemi döneminde çocuklarımız istedikleri kitapları kütüphanede alabilmekte uzaktan eğitime ulaşamayan çocuklarımıza pandemi tedbirleriyle kişiye ve aile deki kardeş sayısına özel sınıf açılmakta bilgisayar tahisisi yapılmakta ve çocukların eğitimde geride kaldıkları konuları burada çalışabilmektedir.

Editör: TE Bilisim