Fatih SURUÇ

MÜCADELE- Çocukların zihin ve öğrenme haritasını çıkaran Eğitim Check-Up, ebeveyn ve çocuklara yön gösteriyor. Okul çağındaki çocuklara uygulanan program, bir yıllık çalışmanın ürünü olup çocukların zeka, dikkat, algı, yetenek, başarısızlık durumlarını saptamayı sağlıyor. Bu kapsamda gazetemize konuşan Uzman Eğitimci ve Sınav Koçu Zozan Bahar Ok, Eğitim Check-Up hakkında bilgi verirken aynı zamanda ebeveynlere de çocuklarını sınava hazırlarken nelere dikkat edilmesi konusunda uyarılarda bulunuyor.

 

Uzman Eğitimci ve Sınav Koçu Zozan Bahar Ok, gazetemizin sorularını şöyle yanıtlıyor:

 

“EĞİTİM CHECK-UP: KİŞİYE ÖZEL ÇALIŞMA TARAMASIDIR”

Mücadele: Eğitim Check-Up hakkında kısaca bilgi verir misiniz?

Zozan Bahar Ok: Eğitim check-up, kendisiyle ilgili belirli bir hedefi olan ya da hedefini belirleyemeyen; gerek eğitim sisteminin bir parçasında olan gerek sınav hazırlığında olan öğrencilerin çalışma sistemlerinin verimli olup olmadığını tespit etmek amacıyla uygulanan kişiye özel çalışma taramasıdır. Eğitim check-up taramasında öğrencilerin beslenme alışkanlığı, ders çalışma ortamı, uyku düzeni, ders esnasındaki tüm süreci, ders çalışma stili, zaman yönetimi, sınav yönetimi taramadan geçirilir. Kendini tanıma ile başlayan taramada öğrencilerin eğitim swot analizi tespit edilerek, çalışma sistemine dair güçlü ve zayıf yönleri belirlenir. Öğrenciye özel yol haritasıyla çalışma sistemi düzenlenerek potansiyellerinin farkındalığı sağlanmakta öğrencilerin verimli ders çalışma ile ilgili kendilerine yarattıkları engeller ortadan kaldırılarak öğrencilerin kaygı süreci başarı öyküsüne dönüşmektedir.

 

“BU SÜREÇ ÖĞRENCİLERİN İSTEĞİ DOĞRULTUSUNDA GERÇEKLEŞMELİDİR”

Mücadele: Daha çok hangi dönemlerde düşünülmeli ve ebeveynler bu konuda nasıl bir yol izlemeli?

Zozan Bahar Ok: Eğitim check up ebeveynlerin çocukların çalışma sistemleri üzerindeki etkisinin azalmaya başladığı ya da çocukların ergenlik dönemi ile birlikte kendi kişilik arayışında ebeveyn desteği reddi durumunda ihtiyaç duyulabilmektedir. Kendi çalışma sistemini oturtamayan, nerden başlayacağını bilemeyen, bir uzman desteği olmadan yol haritasını çıkaramayan; bunun yanı sıra kendince bir çalışma sistemi olan fakat karşılığını alamayan, belirli bir net bandına takılan öğrencilerin başvurmaları gerekmektedir. Çocukları bu konularda sorun yaşayan ebeveynler çocuklarına bir Eğitim check-up taraması yaptırarak, çocuklarının oluşturdukları konfor alanından uzaklaştırmalıdır. Tabi ki bu süreç öğrencilerin isteği doğrultusunda gerçekleşmelidir. Bazen aile çok istekli iken, gençlerimiz aşırı isteksiz olabilmektedir. Böyle durumlarda yapılan görüşmeler anılarda sıcacık kalacak tanışmalar olarak kalıyor, o işe hiç girmiyorum. Öğrencinin böyle bir desteğe muhakkak istekli olması bu sistemde tek kuralım. Ebeveynler çocuklarının çalışma sistemlerinde benzer durumlar fark ettiklerinde çocukları ile uzman bir destek alınması yönünde fikir birliği oluşturarak bir uzman ile iletişime geçmelidir.

 

“ŞUNA YETELİ ZAMANIM YOK, BUNA YETERLİ ZAMANIM YOK” DENİLMEMELİ

Mücadele: Öğrencilere sınavlara hazırlanırken neler tavsiye edersiniz?

Zozan Bahar Ok: Öncelikle hazırlandıkları sınava dair tüm bilgileri edinmelerini, kendi mevcut çalışma düzenlerinin verimini girdikleri deneme sınav sonuçlarıyla analiz etmeleridir. Kendileriyle ilgili edindikleri analizler ile doğru ders çalışma kuralları çerçevesinde kendilerine uygun olan verimli ders çalışma stilini belirleyip, pratik ile zaman yönetimlerini geliştirmeleridir. Teknoloji çağı olarak adlandırılan günümüzde her şeye ulaşmanın kolaylaşmış olması zamanı daha değerli kılmaktadır. Ben öğrencilerimi “Şuna yeteli zamanım yok, buna yeterli zamanım yok.” gibi cümlelerden uzak yetiştiriyorum. Benim öğrencilerim yeterli zamanım yok demez, çünkü Pasteur, Michelangelo, Leonardo da Vinci’nin de günleri 24 saatti bunu bilir… Öğrencilerim sinemaya da gitmeye vakit bulur, tiyatroya da. Sevdiği bir sanatçının konser, şiir dinletisi ya da sevdiği bir yazarın imza günü… Zaman yönetimine sahip olan öğrencilerim zamanı etkili ve verimli kullanarak ders çalışırken ya da sınav esnasında da zamansal sorun yaşamaz ve hayatının geri kalanını etkileyecek önemde olan sınavı yönetir.

 

“EBEVEYNLER HER KOŞULDA ÇOCUĞUN YANINDA YER ALMALIDIRLAR”

Mücadele: Ebeveynler çocuklarını sınavlara hazırlarken nelere dikkat etmeli?

Zozan Bahar Ok: Bölgemizde yaşayan birçok ebeveyn yetişme döneminde belirli sıkıntılar yaşadığı için kendi çocuklarının benzer sıkıntılar yaşamaması adına çocuklarının tüm sorumluluklarını kendileri üstlenmekte, çocukların yapması gerekenleri çocuklara hazır sunmaktadırlar. Bu şekilde eğitimin özellikle sınav döneminde kendi başına çalışmak durumunda kalan çocuklarımız bocalayabilmekte, gerçek potansiyellerini performansa çevirememektedir. Ebeveynler potansiyelini performansa çeviremeyen çocuklarını değerlendirirken kendi yaşadığı kuşağın değerleriyle değerlendirmeyip Z kuşağı değerlerini göz önünde bulundurarak değerlendirmeye dikkat etmeliler. Ayrıca her çocuğun ayrı bir kapasitesi, çalışma stili, yeteneği, motive edilme şekli ve kariyer hedefi olduğunu unutmayarak her koşulda çocuğun yanında yer almalıdırlar.

Editör: TE Bilisim