Yazı Detayı
27 Ekim 2020 - Salı 12:56
 
Popülizm
İsmail Ertuğrul
ismail@ismailertugrul.com
 
 

        POPÜLİZM

  Yazıma öncelikle popülizmin tanımı ile başlamak istiyorum.

        Nedir popülizm ?

        Popülizmin kelime anlamı, halkçılık manasına gelir. Bir sanat felsefesi olarak natüralizmin basitleştirilmiş şeklidir. Bu sanat akımı XX. yüzyılın başlarında, Fransız yazarı A. Therive ile L. Lemonnier tarafından başlatılmıştır.

         Ayrıca toplumdaki seçkin ve bilinen elit tabaka tarafından, toplumun isteklerinin ve çıkarlarının engellediğini, çıkarlarının doğrultusunda yapılması gerekenin yapılmasına izin verilmediği, istek ve çıkarlarının yerine getirilmediğini  varsayan ve devlet organlarının bu seçkin elit tabakanın etkisinden çıkarılıp toplumun  yararına ve toplum olarak gelişmesi için kullanılması gerektiğini anlatmaya çalışan siyasî bir felsefe veya söylem biçimidir. Yani popülist bir kişi söyleyeceklerini ve konuşmalarını,  toplum içindeki bireyin ihtiyaçları doğrultusunda,  ekonomik ve sosyal gereksinimlerine yönelik olarak hazırlayan kişidir. Popülizm 1980’li yıllardan beri çeşitli politik ideolojileri beraberinde getirmiştir. Bu ideolojilerin gelişmesine yardımcı olan bir söylem biçimi olduğu ise birçok ciddi çalışma alanlarında tartışılmaktadır. Günümüze bakıldığında popülist hareketleri savunan liderlerinin görüşleri hem sol hem de sağ görüşlüler arasından çıktığı gözlemlenmiştir. Yani popülistliğin siyaseti daha açık bir şekliyle sağı ve ya solu yoktur. Her kesimden insanı bünyesinde barındırır.

        Popülist hareketlerin liderleri çoğunlukla büyük şirketlerin gücüne karşı koyacaklarını, olması gerekenleri yapmayanları yani  “yozlaşmış” seçkinleri temizleyeceklerini ve “önceliği halka“ vereceklerini iddia ederler.

        Popülizm genelde rejim karşıtı siyaseti içerdiği gibi özellikle sağ eğilimlerde milliyetçilikjingoizmırkçılık veya köktendincilik ile birleşebilir.[1] Popülistlerin çoğu ya ülkenin belli bir yöresine ya da toplumun belli bir sınıfına (emekçi sınıf, orta direk, veya köylüler/çiftçiler gibi) hitap eder. Kullandıkları söylem sıklıkla ikilik yaratma üzerinedir ve halkın çoğunluğunu temsil ettiklerini söylerler.

        29 Ağustos 1929 tarihli l'(Euvre dergisinde yayımlanan bildiriye göre, ilkin yalnız roman içİn düşünülen popülizm, burjuva ve salon psikolojisine, işsiz bir topluma mensup aydınların özentili tutumuna karşı çıkmak ve bilinçli bir şekilde, halktan insanlar safında yer almak iddiasındaydı. 

        Popülistliğin değişik yöntemleri bulunur. Popülizm genel olarak sürer durumun radikal olarak eleştirilmesiyle kendini gösterir ama sağ eğilimli ya da sol eğilimli bir hareket olarak güçlü bir politik kimliği yoktur. Yani sağcı popülistlik ya da solcu popülistlik olmaz. Buna rağmen popülizm sadece solcu , sağcı hatta merkez eğilimli görünümler almıştır. Yakın geçmişte ABD’deki muhafazakâr politikacılar popülist bir söylem içine girmişlerdir, Amerikan halkına “güçlü avukat lobisine”, “liberal seçkinlere” ve “Hollywood seçkin tabakasına” karşı direnmelerini söylemişlerdir. Yine yakın geçmişte Amerikan “sol kanat” politikacıları giderek artan bir şekilde popülist söylemlere girmiştir. Normalin aksine, Amerikan liberalizmi büyük şirketlere karşı gelen bir politika izlemektedir ve bu şirketlerin kârı insanın önüne koyduğunu ve şirketin gereksinimine göre hükümetin işleyişine müdahale edildiğini savunmaktadır. 2004 yılı başkanlık seçimlerinde Demokrat Parti adayı John Edwards’ın kullandığı “iki Amerika” deyimi oy verenlere yönelik popülist girişime bir örnektir.

        Popülistler bazı politikacılar tarafından toplumda oldukça demokratik ve olumlu bir güç olarak görülmesine karşın, siyaset bilimdeki bazı önemli çalışmalarda popülist kitlesel hareketlerin gerçekçi olmadığını ve siyaset sahnesini kararsız bir ortama sürüklediği belirtilmektedir. Margaret Canovan bu iki karşıt görüşünde hatalı olduğunu savunmakta ve dünya çapında çağdaş popülizmi “tarımsal” ve “siyasal” olarak iki ana bölüme ve 7 alt sınıfa ayırmaktadır:

  • Tarımsal popülizm
    • Ticarî ürün yetiştiren ve köktenci ekonomik istekleri olan çiftçilerin hareketi, 19. yy. sonlarındaki ‘’’’US People’s Party’’’’ gibi oluşumlar.
    • Geçim koşulları içim köylü hareketleri, I. Dünya Savaşı’nın sonrasında Doğu Avrupa’daki Doğu Avrupa Yeşil Ayaklanma milisleri gibi oluşumlar.
    • Ağır şartlarda çalışan çiftçi ve köylülerin koşullarını hüzünlü bir şekilde romantikleştiren entelektüellerin kurduğu köktenci tarımsal hareketler, Rus ‘’narodniki’’ gibi.
  • Siyasal popülizm
    • Popülist demokrasi, halk oylamaları gibi reformlarla siyasi katılımcılığın artırılmasını savunmak gibi.
    • Politikacıların birleşik bir cephe kurmak ve çoğunluğu yakalamak için ideolojik olmayan “halka yönelik” söylemlerle yaptığı popülizm.
    • Gerici popülizm, George Wallace’ın beyazların büyüyen tepkisini kullanması gibi.
    • Popülist diktatörlük, Arjantin’de Juan Perón tarafından kurulduğu gibi.[2]

 

 
 
 
Etiketler: Popülizm,
Yorumlar
Diğer Yazılar
Sevgi
SELAMLAŞMAK
SEÇİME AY KALA
SEÇİM PROPAGANDASI
SAYGIYA SAYGISIZLIK
Suçlu Kim?
SANCILI EĞİTİM – 2
SANCILI EĞİTİM - 1
SANATÇI VE SANAT
Sanatçı Sanatında Karar Vermeli
SANAT VE GEÇİM
SANAL ALEMDEKİ TEHLİKE
Sadistliğin Sonu Vahşet
Sadistliğe Karşı Birlik
SADAKATİN GÜLÜMSEMESİ
Sabit Fikirli İnsanlar
Robotlar Mı Bizi Yönetecek?
REKLAM MOLASI MI?
Referandum ve Biz
Sevginin Gerçekliği
Politik Çıkar
PEYNİRİN HAYATI
PERDENIN ARKASINDA NE VAR‏
PERDE ARKASI
Paranın Yönü
PARANİN KÖLELERİ
PARA VE EGONU KATLİAMI
Para Terör Din
Para Para!
PANİĞE KRİZ
ÖZGÜVEN VE AŞAĞILIK KOMPLEKSİ
ÖTEKİ YÜZ
Önyargının Kurşunu
ÖLENLER İNSAN YA ÖLDÜRENLER
ÖĞRETMENİM CANIM BENİM
Öğretmenim Bilgi
ÖFKENİN DOZU
ÖFKENİN ADI KÖTÜDÜR
ORUÇ
Onurun Pahası
OKUMANIN ZARARLARI
OKUMAK VE ÖĞRENMEK
NORMALLEŞEN AYKIRI GÖRGÜ KURALLARI
Ne Yapmak İstiyoruz?
NE EKTİN Kİ?
NE EKERSEN ONU BİÇERSİN
Süper Diktatör
Gelecek Gençliğin
MUTLULUK BİR BUKET ÇİÇEK Mİ?
MUTLULUĞUM BENİM
Muhtarlar Toplantısı 2
MUHTARLAR TOPLANTISI 1
MUHABBET
MEZOPOTAMYA –11
MEZOPOTAMYA - 10
Mezopotamya -9
Mezopotamya -8
Mezopotamya -7
Mezopotamya -6
Mezopotamya -5
Mezopotamya -4
Mezopotamya -3
Mezopotamya -2
Mezopotamya -1
Maneviyat
Laikliğin Çehresi
Adaletli Olmak
BEKLEYİŞ
Zahmetsiz İş Olmaz
YENİ YIL HANDİKABI
‘’YE KÜRKÜM YE’’ VE TOPLUM-2
‘’YE KÜRKÜM YE’’ VE TOPLUM-1
Teknoloji Bağımlılığı Ve İnsan
Yalandan Bahaneler
TATLI DİL
Nakışı Yüreğine İşle
ŞİİR DÜNYASI
GİDEN GÜN BU GÜNDÜR
Seyahatin Vakti
SEVGİNİN ÖTEKİ ADI
SANAL ALEMDEKİ TEHLİKE
ÖTEKİ YÜZ
Kırılmak
Maddeye bağlılık hoşumuza mı gidiyor?
Yaşam ve Denek
Kırmızı Gül Demet Demet
Spor ve Temizlik
Bekleyiş
Giden Gün Bu Gündür
Teknoloji Bağımlılığı ve İnsan
Sevgiliye Selam Olsun
ÖFKENİN DOZU
NE YAPMAK İSTİYORUZ?
KURAL TANIMAZLAR
KIYAFETİN ADAMI
KAYBOLAN NE?
KARARLILIK
KARAKTER MESELESİ
İsrafa Dağ Dayanmaz
HESAPTAKİ YANLIŞLIK
HAYVANLAR VE BİZ 2
HAYVANLAR VE BİZ 1
HANGİMİZ GÖRÜYORUZ?
GÜLÜMSEYEN YÜZLER
Görmenin Derinliği
GELENEKSEL İNANÇLAR
ŞİMDİ DÜŞÜNME VAKTİDİR
GAZETECİLİK ÖZVERİ İSTER
NE KADARI DOĞRU
Elleri Öpülesi Öğretmenlerimiz
ESKİ GÜNLER
ÇOCUKLAR VE ADAB-I MUAŞERET
ÇEKEMEMEZLİK VE BAŞARI
CORONA VE PSİKOLOJİ
Cep Telefonları Bağımlılık
BURNUNUN UCUNU GÖREMEYENLER
ANILARI YAŞAMAK
ENTÜBE HASTA NEDİR?
AİLE VE ÇOCUK
GÜNÜ YAŞAMAK SORUMSUZLUK MU?
TÜRKİYE'DE EFSANELERI 3
TÜRKİYE'DE EFSANELERI-2
TÜRKİYE'DE EFSANELERI 1
DUYGULAR VE DURUMLAR
BAŞKASI TARAFINDAN KIRILMAK
KATİLİN ADI YOK
YENİ NESİL VE FARKLILİK
KANSER

Bizim Gazete
Yazarlar
Arşiv
Haber Yazılımı