Kayapınar Adnan Menderes Anadolu Lisesinde gerçekleştirilen eğitime, 17 ilçeden 60 sınıf öğretmeni katıldı. Katılımcılar, sanat temelli uygulamalar aracılığıyla şiddetsiz iletişim, empati ve pozitif okul iklimi konularında etkileşimli çalışmalar yürüttü. Eğitim boyunca öğretmenler, sınıf içi uygulamalar ve örnek olaylar üzerinden deneyim paylaşımında bulundu. Bu bölümde öğretmenler, şiddetsiz iletişimin sanatsal yollarla ifadesine yoğunlaşacak ve yolda sanat etkinlikleriyle uygulamalı eğitimler alacak. Katılımcılar, drama, görsel sanatlar ve ifade yöntemleri aracılığıyla iletişim becerilerini pekiştirme fırsatı bulacak. Programın, öğretmenlerin iletişim becerilerini güçlendirmesi, öğrencilerle daha etkili ve anlayış temelli bir etkileşim kurmalarını sağlaması ve okul ortamlarında barışçıl bir iletişim kültürünü yaygınlaştırması hedefleniyor.
İl Milli Eğitim Müdürlüğü Proje Koordinatörü Nevzat Can, 66 sınıf öğretmeniyle birlikte "Şiddetsiz İletişim" eğitimi gerçekleştirdiklerini ifade etti. Can, "Bu proje, Diyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile Bütün Çocuklar Bizim Derneği iş birliğinde yürütülüyor. Amacımız, sınıf öğretmenlerimizin şiddetsiz iletişim yoluyla kendilerini geliştirmeleri, burada edindikleri bilgi ve becerileri sınıflarına taşımaları ve öğrenciler arasında yaşanabilecek iletişim sorunlarına çözüm yolları geliştirmelerini sağlamak. Eğitimler oldukça yapılandırılmış ve nitelikli bir şekilde yürütülüyor. İl Milli Eğitim Müdürlüğü olarak yıl içinde bu tür çalışmalara devam ediyoruz. Bu proje iki aşamadan oluşuyor. İlk aşamada şiddetsiz iletişim eğitimi verildi, ikinci aşamada ise Aralık ayında ‘Şiddetsiz İletişim Yoluyla Sanat’ çalışması gerçekleştirilecek. Öğretmenlerimizden aldığımız geri dönüşler son derece olumlu. Uygulamalı olarak öğrendikleri yöntemleri sınıflarına taşıyorlar. İl Milli Eğitim Müdürlüğü olarak, bu eğitimleri ilerleyen süreçte veliler ve öğrencilerle de yapmayı planlıyoruz. Bu çalışmaların, iletişim kanallarını açık tutma ve sağlıklı iletişimi güçlendirme yolunda büyük bir etkisi bulunuyor" dedi.
Bütün Çocuklar Bizim Derneği Proje Sorumlusu Hazal Kaya ise projenin 2 aşamalı bir çalışma olduğunu söyledi. Kaya, "Şiddetsiz İletişim Yoluyla Yolda Sanat Projesi, Bütün Çocuklar Bizim Derneği, Şiddetsiz İletişim Eğitmenleri ve Diyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğü iş birliğiyle yürütülüyor. Eğitim, 66 öğretmene ulaşmak üzere planlandı ve oldukça etkili bir şekilde devam ediyor. Projenin amacı, öğretmenlerin mesleki yaşamlarında karşılaşabilecekleri zorlukların üstesinden gelebilmeleri için onlara yeni araçlar kazandırmak. İki aşamalı eğitimin ilk bölümünde, şiddetsiz iletişim araçları üzerinde durularak özellikle ‘Hatasız Bölge’ kutu oyunu üzerinden çalışmalar yapıldı. Bu süreçte çok olumlu geri dönüşler alındı. İkinci aşamada ise sanatsal ifadenin gücünden yararlanılacak. İlk aşamada sözel ifadeyi ve şiddetsiz iletişim araçlarını merkeze alan çalışmalar yapılırken, ikinci aşamada öğretmenlere ‘Yolda Sanat’ kapsamında çocuklarıyla birlikte uygulayabilecekleri sanatsal yöntemler kazandırılması hedefleniyor" diye konuştu.
Şiddetsiz İletişim Eğitmeni Gizem Alav Şapçı, öncelikle öğretmenlerin kendileriyle bağlantı kurma üzerine çalıştıklarını aktardı. Şapçı, "Öğretmenlerin yoğun sınıf ortamlarında kendi duygularını fark etmeleri ve kendilerine empatiyle yaklaşmalarının ne kadar önemli olduğunu, bunun onları tükenmişlikten koruduğunu gözlemliyoruz. Bu nedenle eğitimde öncelikle öğretmenleri bu yönde desteklemeyi hedefledik. Ardından, başkalarıyla empati kurmak üzerine odaklandık. ‘Başkalarının dünyalarını nasıl ziyaret edebiliriz?’ sorusuna yanıt arayarak çeşitli pratikler gerçekleştirdik. Bugün ise çatışma çözümü konusunu ele alıyoruz. Aynı fikirde olmadığımız durumlarda, kazan, kaybet yaklaşımı yerine çatışmaları nasıl sağlıklı biçimde çözebileceğimizi ve öğrencilerimizin de kendi anlaşmazlıklarını çözmelerine nasıl destek olabileceğimizi tartışıyoruz. Bu süreçte, ‘haklı’ veya ‘haksız’ ayrımına girmeden, birbirimizin ihtiyaçlarını duymaya dayalı bir anlayış geliştiriyoruz. Ayrıca şiddetsiz iletişimi öğretmeyi kolaylaştıran ‘Hatasız Alan’ adlı bir kutu oyunu üzerinden uygulamalı çalışmalar yapıyoruz. Şu anda öğretmenlerimiz, kendi sınıf deneyimlerinden yola çıkarak çatışma çözümü üzerine pratikler yapıyor. Bu anlamlı eğitimi gerçekleştirme fırsatını bize sundukları için Diyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne içten teşekkürlerimi sunuyorum. Bu vesileyle burada bulunabilmek bizim için gerçekten değerli" şeklinde konuştu.
Öğretmenlerden Mülkiye Kösek, etkinliği çok güzel bulduğunu söyledi. Kösek, "Özellikle sadece öğretmenlerin değil, velilerin de mutlaka katılması gerektiğini düşünüyorum. Ne kadar geniş bir alana yayılır bilmiyorum ama kesinlikle yayılması gerektiğine inanıyorum. Bu eğitime bir öğretmen olarak katıldım. Çok fazla kitap okuyoruz ancak bu eğitim gerçekten bize çok şey kattı. Duygularımızı yönetmeyi, karşımızdaki insanla empati kurabilmeyi, onun duygusunu anlayarak davranışlarımızı buna göre şekillendirmeyi öğrendim. Benim için oldukça faydalı ve anlamlı bir deneyim oldu. Bu eğitim, mesleki ve kişisel gelişimime önemli katkılar sağladı" dedi.
Bir diğer öğretmen Didem Selimoğlu ise iletişim gibi çağın çok önemli konusu olan "iletişim" gibi bir konuda bu etkinliğin kendilerine duysal esneklik kazandırdığını, öğrencilerle aktivitelerde bunları uygulamak için sabırsızlandıklarını dile getirdi.




