Güneydoğu’da toplumsal cinsiyet düzeni-18

Onur ve Utanç: Kadının İffeti Erkeğin

Şerefidir

Daha önce de değinildiği gibi erkeğin tohumu

oluşturan ve yeniden üretim sürecinde temel belirleyici

olarak algılandığı soy ideolojisinde kadın,

“yaratıcı” tohumu saklayan, onu besleyen bir konumdadır.

Bu değerli yükün taşıyıcısı olması ve

namusun kadın bedeni üzerinden tanımlanması

dolayısı ile kadın(lık) sıkı “koru(n)ma/kontrol”

duvarı ile çevrilmiştir.

Kadının “korunması” ilgili bu özen, Ortadoğu

ve Akdeniz toplumunun ayırt edici bir özelliğidir.

Bu davranış tarzı namus/utanç ya da yalnızca

namus çerçevesinde ele alınmış, buna ilişkin geni

bir yazın üretilmiştir (Delaney 2001:59).

Soy temelinde örgütlenmiş topluluklarda, kadının

iffeti “aile şerefiyle” iç içe geçmiştir ve bunlar

çok önemli kavramlardır. “Onur” ve “utanç”ın

çok işlendiği bu tür toplumlarda, onur daha çok

erkek tarafından temsil edilirken, daha çok kadınlara

ait olan “utanç” erkeklerin onurunu yükseltip alçaltan

bir niteliktedir.

Dolayısıyla erkekler açısından, kadınların kontrol

altında tutulması kendi namuslarının belirlenmesinde

çok önemlidir. Bu yüzden kadın cinselliğiyle bağdaştırılan

namus çoğunlukla kadın üzerinden temsil

edilir. Namusa yönelik olarak değerlendirilen davranışlar

çok geni çerçevede ve bir o kadar muğlak

olduğundan, kadının özgürlüğünü daraltmakta ve

kadına yönelik ayrımcılığı ve şiddeti besleyen

önemli bir etken olmaktadır.