Asıl Kaynak Molla Bateyî’nin Mevlididir

Diyarbakır ve çevresinde en çok okunan mevlit

Molla Bateyî’nin Mevlidi’n- Nebi’sidir. Kendisinden

sonra yazılan birçok mevlitte de bu mevlidin etkisi

görülmektedir. Bateyî ve onun etkisinde kalınarak

yazılmış mevlitlerde Hz Peygamber, beşeri özelliklerden

soyutlanmış, doğumundan itibaren her

hareketi, harikuladeliklerle dolu bir kahraman

olarak anlatılmaktadır. Beşerüstü olarak algılama,

Hz Peygamber dışında sahabelere, İslam âlimlerine

ve mürşidlere olan bakış açısında da görülmüş,

haklarında mitoslar olusturulmuştur. Sahabeler,

mürsidler ve İslam âlimlerinin beşerüstü olarak

algılanmaları vefatlarından sonra da devam etmiş,

bu şahısların türbeleri etrafında birçok inanç ortaya

çıkmıstır.

Diyarbakır çevresinde, mevlit dısındaki mitoslar,

dengbêjler veya dervêsler tarafından aktarılmaktadır.

Dengbêjler, dünyevi olayları anlatırken dervêsler

dini efsaneleri/mitosları anlatmaktadır. Bu iki geleneksel

anlatım tarzının ortak yönü ezberden

okunmalarıdır. Her iki anlatım türünde de tanrı

veya yarı tanrı olan kahramanlar görülmemektedir.

Zira anlatılan hikâyelerde kahramanlar, tarihi şahsiyetlerdir.

Bunlar peygamberler, sahabeler veya

şeyhlerdir. Fakat sürekli anlatılmalarından ve

kişiden kişiye aktarılırken yapılan eklemelerden

dolayı tarihsel bir kişilikten sıyrılarak mitolojik

bir şekle bürünmüşlerdir. En güzel örneği

“Mevlit”lerde ve sahabelerin savaşlarını anlatan

cenknamelerde görülmektedir.