Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-40

Şeyhlere Ait Eşyalar

Şeyh ve seyitlere gösterilen sevgi ve saygı

Şia’da görülen “İmamların Masumiyeti” inancıyla

kıyaslanabilecek derecede güçlüdür. Burada, akideye

geçmemesine rağmen şeyhlerin ve mürsidlerin

masum oldukları intibası vardır. Bu tutum bazı

hataların devam etmesine, şeyh çocuklarının küçük

yaştan itibaren saygı görmelerine, bazılarının

yaptığı her hatayı görmezlikten gelmeye neden

olmaktadır. Şeyhlere karşı gösterilen sevgi ve

saygı, bazı şeyh torunlarının yapılan seçimlerde

aday olmasına da neden olabilmektedir. Asırlarca

dini bir eğitim kurumu olan tarikatlardan günümüze,

müritlik olarak yukarıda anlatılan şeyh sevgisi,

şeyhe ait esyaların mübarekliği, sifa verici özelliği

kalmıstır. Halk, herhangi bir konu şeyhle veya

dini bir şahsiyetle ilişkilendirildiğinde herhangi

bir ölçüye tabi tutmadan hemen kabul ettiğinden

şeyhin takvası, ahlakı somutlaştırılmakta kullandığı

esyalara sirayet ettirilmektedir. Bu sekilde şeyhin

eşyasında bulunan manevi bir kuvvetin iyileştirici

etkisine inanılmaktadır.

Buna göre şeyhin, hayatta iken kullandığı

tespih, asa, ibrik vb eşyalar kutsaldır. Kimi şeyhine

olan sevgisinden dolayı eşyasını bir hatıra olarak

saklamaktadır. Bazı müritlere göre “Şeyhi olmayanın

ibadeti kabul olmaz ve şeyhi olmayanın şeyhi

şeytandır” sözleri benzetme amacıyla söylenmektedir.

Şeyh dinin öğrenildiği kişidir. Her öğretici

bu duruma düşebilir. Yanlış peygamber algılaması

mürşidin de yanlış anlaşılmasına sebebiyet vermektedir.

İnsanlar her zaman kendi mürsitlerini

insanüstü bir vasıfla vasıflandırma tehlikesi içindedirler.

Şeyh bir öğreticidir. hikmetlere sahiptir

ve sifa verici özelliği vardır.