Din-Mitoloji ilişkisinde Mitolojinin Din Üzerindeki Etkisi-40
Şeyhlere Ait Eşyalar
Şeyh ve seyitlere gösterilen sevgi ve saygı
Şia’da görülen “İmamların Masumiyeti” inancıyla
kıyaslanabilecek derecede güçlüdür. Burada, akideye
geçmemesine rağmen şeyhlerin ve mürsidlerin
masum oldukları intibası vardır. Bu tutum bazı
hataların devam etmesine, şeyh çocuklarının küçük
yaştan itibaren saygı görmelerine, bazılarının
yaptığı her hatayı görmezlikten gelmeye neden
olmaktadır. Şeyhlere karşı gösterilen sevgi ve
saygı, bazı şeyh torunlarının yapılan seçimlerde
aday olmasına da neden olabilmektedir. Asırlarca
dini bir eğitim kurumu olan tarikatlardan günümüze,
müritlik olarak yukarıda anlatılan şeyh sevgisi,
şeyhe ait esyaların mübarekliği, sifa verici özelliği
kalmıstır. Halk, herhangi bir konu şeyhle veya
dini bir şahsiyetle ilişkilendirildiğinde herhangi
bir ölçüye tabi tutmadan hemen kabul ettiğinden
şeyhin takvası, ahlakı somutlaştırılmakta kullandığı
esyalara sirayet ettirilmektedir. Bu sekilde şeyhin
eşyasında bulunan manevi bir kuvvetin iyileştirici
etkisine inanılmaktadır.
Buna göre şeyhin, hayatta iken kullandığı
tespih, asa, ibrik vb eşyalar kutsaldır. Kimi şeyhine
olan sevgisinden dolayı eşyasını bir hatıra olarak
saklamaktadır. Bazı müritlere göre “Şeyhi olmayanın
ibadeti kabul olmaz ve şeyhi olmayanın şeyhi
şeytandır” sözleri benzetme amacıyla söylenmektedir.
Şeyh dinin öğrenildiği kişidir. Her öğretici
bu duruma düşebilir. Yanlış peygamber algılaması
mürşidin de yanlış anlaşılmasına sebebiyet vermektedir.
İnsanlar her zaman kendi mürsitlerini
insanüstü bir vasıfla vasıflandırma tehlikesi içindedirler.
Şeyh bir öğreticidir. hikmetlere sahiptir
ve sifa verici özelliği vardır.