Her yaz tatilinin sonuna doğru okul çağındaki çocukların anne babalarını bir telaş alır: Çocuğum evinin ve tatilin rahatını bırakıp şimdi okulun ortamına, derslerin maratonuna tekrardan nasıl adapte olacak? Hele bir de çocukları ilk defa korunaklı evlerinin dışında yeni bir ortamla tanışacaksa, ilk defa veli olmanın getirdiği endişeyle “çocuğumu okula nasıl hazırlamalıyım” diye strese girebilirler.
Bireysel özellikler ve farklı anne baba tutumlarının doğrultusunda her çocuğun okula uyum sağlama süreci değişiklik gösterebilir. Okul öncesi eğitime başlayacak bir çocuğu okul fikrine hazırlamak ile ilkokula başlayacak bir çocuğu okula hazırlamak için yapılacaklar farklı olacaktır. Benzer şekilde okul öncesi eğitimini tamamlayıp ilkokula geçecek bir çocuk ile aile ortamından ilk defa ilkokula gitmek için ayrılacak bir çocuğun okula hazırlanması da farklı süreçler olacaktır.
Okula yeni başlayacak çocukların okula kolay uyum sağlamalarının ilk koşulu ona bakım veren kişiyle (anne, büyükanne, bakıcı gibi) güvenli bağlanma geliştirmiş olmasıdır. Okulun ilk gününde çocukların, bırakıldıkları yerde güvende olacaklarını hissetmeleri, bir süre sonra da bakımlarından sorumlu olan kişi tarafından okuldan alınacaklarına inanmaları okulda geçirecekleri ilk günlerin kalitesini arttıracağı gibi okula uyum sağlamalarını da hızlandıracaktır. Okula alışma süreci sırasında çocuğun bakımından sorumlu olan kişi, özellikle anne, kendi kaygılarını da gözlemlemelidir. Özellikle ev hanımı olan anneler, çocuklarının evden ayrılıp zamanlarının çoğunu artık okulda geçirecek olmalarından kaynaklanacak boşluğun yaratacağı olumsuz duygularıyla başa çıkabilmeli ve çocuğuna okulun güvenli bir yer olduğu, okul saati bitince onu almaya gelecekleri mesajını net bir şekilde vermelidirler.
Peki ya okulda başlarına gelebilecek olumsuzluklara karşı çocukları nasıl hazırlayabiliriz? Gerek yasal düzenlemeler çerçevesinde, gerekse pedagojik ilkeler doğrultusunda okullar çocuklar için yapılandırılmış güvenli ortamlar olarak kabul edilirler. Bununla beraber günümüzde küfürlü konuşma, zorbalık ve ayrımcılığa maruz kalma okullarda çocukların sıkça karşılaştıkları olumsuz durumlardan bazılarıdır. Okulun açılmasıyla yepyeni bir akran çevresine girecek çocukların bazı becerileri kazanmış olmaları hem olumsuz durumlarla başa çıkmalarını kolaylaştırır, hem de olumsuz durumların başrol oyuncusu olmalarını engeller.